Kesäinen Tukholma

Kuten keskiviikkona lupasin, kerron teille nyt veljeni ja minun yhteisestä päivästä Tukholmassa.

WP_20150817_10_44_38_Pro

WP_20150817_10_45_03_Pro

Olimme ostannet laivan infosta valmiiksi lipun Siljan Shuttle bussiin, joka kuljettaa siis 100kr hinnalla joko Djurgårdeniin tai keskustaan edestakaisin. Busseja lähtee ja palaa takaisin useita, joten voit sovittaa oman päiväsi hyvin niiden väliin. Lisätietoa löydät täältä. Harkitsimme myös metroa, mutta emme lopulta löytäneet tarpeeksi selkeää tietoa hinnoista ja zoneista, joten päädyimme bussikuljetukseen. Eikä se varmasti tule sen kalliimmaksi. Bussi jättää keskustassa Cityterminaaliin, josta on lyhyt matka kävellä esimerkiksi vanhaan kaupunkiin.

Kävelimme aluksi kohti Sergelin toria vain katsellen ja ihmetellen. Meillä ei ollut mitään tiettyä asiaa ostoslistalla, joten kovin paljon emme kaupoissa pyörineet. Ja samat Lindexit, H & M:t ynnä muut sielläkin olivat. Toki jos tietäisi, varmasti löytäisi jotain mitä et Suomesta saa, mutta me emme tienneet emmekä tarvinneet sellaisia. Kävimme myös NK-tavaratalossa, josta tuskin olisi löytynyt mitään muuta kuin muovikassi (tai paperikasseja siellä kai käytetään) meidän budjetilla ostettavaksi. Aivan ihana lastenosasto siellä kylläkin oli. Harkitsin jopa lasten tuliaisten ostamista sieltä. Siis jotain tarravihkoa tai pehmolelua olisi voinut harkita.

WP_20150817_11_03_52_Pro

WP_20150817_11_13_56_Pro

WP_20150817_11_43_35_Pro

WP_20150817_12_06_00_Pro

WP_20150817_12_06_28_Pro

Jotenkin se Vanhakaupunki veti puoleensa ja lähdimmekin aika pian sitä kohden. Saavuimme Norrbro-siltaa pitkin, josta näki hyvin Kuninkaanlinnan sekä vieressä olevan Ruotsin valtiopäivätalon. Upeita, massiivisia rakennuksia! Vaikka olinkin lukenut Vanhankaupungin olevan aikamoinen turistirysä, petyin kovin. Se todellakin OLI turistirysä. Matkamuistomyymälöitä oli perätysten eikä Vanhankaupungin tunnelmaa oikeastaan ollut enää tallella. Todella harmillista. En löytänyt kuin yhden kaupan, jossa halusin käydä sisällä tutustumassa (sekin oli lelukauppa). Jos osasi katsoa turistikrääsän ja turistimassojen ohi, siellä kyllä henki ihana vanha fiilis. Kiersimme ison lenkin, kunnes päädyimme Suurtorille, jonka laidalla komeili Nobelmuseo. Tässä vaiheessa alkoi jo kahvihammasta kolottaa (Helteellä ei ruoka oikein maistunut) ja sitten huomasimmekin Suurtorin laidalla viehättävän aurinkoisen terassin. Istahdimme Kaffekoppen-kahvilan terassille paistattelemaan päivää. Tilasimme cappuccinot, minä suklaakakun ja veljeni mustikkapiirakan. Ja nam, aivan mielettömän suklainen, hieman tömäkkä, suklaakakku saapui eteeni. Kuulin kyllä, kun viereisessä pöydässä kaksi eläkeläisrouvaa keskusteli englanniksi (kyllä, osaan englantia), kun otin valokuvaa annoksistamme. Mutta niin herkullisen näköisiä ne olivat, että kuva oli saatava!

Kun mahat olivat täynnä herkkuja, suuntasimme kohti Kuninkaanlinnaa ja saavuimme paikalle juuri sopivasti vahdinvaihtoon. Kovin paljon en paraatista ymmärtänyt, mutta siihen liittyi paljon torvensoittoa, hevosia ja millintarkkaa astuntaa ja liikehdintää. Kivaa katseltavaa siltikin. Sitten suuntasimme kohti linnan sisätiloja. Olimme aluksi harkinneet ilmoittautuvamme opastetulle kierrokselle, jotka kuuluvat lipun hintaan, mutta niihin pääsee vain rajallinen määrä ihmisiä. Onneksi emme kuitenkaan tehneet niin, sillä olisimme kuolleet tylsyyteen (kaiken lisäksi opastus olisi ollut englanniksi). Jos historia kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti ilmoittautua kierrokselle, mutta me jätimme sen väliin. Sen sijaan tutustuimme linnaan omatoimisesti. Samalla lipulla pääsee useaan paikkaan ja lisäksi lippu on voimassa 7 päivää.

WP_20150817_12_23_35_Pro

WP_20150817_12_23_36_Pro

WP_20150817_12_32_08_Pro

WP_20150817_12_51_49_Pro

WP_20150817_12_52_24_Pro

Kävimme aluksi Kuninkaanlinnan kirkossa, jossa juuri kesäkuussa vietettiin kuninkaallisia häitä. Sen jälkeen suuntasimme aarrekammioon, jossa nimensä mukaisesti pidetään esillä kruununjalokiviä ja valtikoita. Hienoja esineitä. Täältä en ottanut kuvia, sillä se oli kiellettyä. Sitten suuntasimme valtakunnan salin kautta muualle linnaan. Näimme Bernadottehuoneistot, juhlahuoneistot ynnä muut. Tuntuu kuin olisimme kävelleet tuhannen samantapaisen huoneen läpi ja vielä samaa reittiä takaisin. (Oikeasti linnassa on varmaankin se 1000 huonetta). Kävimme myös Tre Kronor-museossa, jossa sai tutustua vanhan linnan raunioihin. Voipi olla, että aivan kaikkialla emme käyneet, sillä huoneita ja paikkoja oli paljon. Tämä on sellainen kohde, jossa käy mielellään kerran, mutta sitten se on nähty. Suosittelen kuitenkin käymään, mikäli aikaa on Tukholmassa käydessä!

WP_20150817_13_05_21_Pro

WP_20150817_13_06_07_Pro

WP_20150817_13_10_27_Pro

WP_20150817_13_27_23_Pro

WP_20150817_11_40_49_Pro

WP_20150817_11_41_37_Pro

Kuninkaanlinnan vieressä olevassa Suurkirkossa olisin myös halunnut käydä, mutta se jotenkin vain jäi. (Oikeasti meillä oli niin kova vessahätä, että lähdimme etsimään vessaa.) Tähän veljeni totesi sopivasti, että nyt on todettu että kuninkaalliset eivät käy vessassa lainkaan, linnasta nimittäin sai etsiä etsimällä toilettia. Lähdimmekin sitten takaisin kohti keskustaa, tällä kertaa kävellen pitkin Drottninggatania, joka on kiva ostoskatu. Olimme kävelleet aika monta askelta päivän aikana ja aurinkokin helli meitä koko päivän. Olimme nähneet Tukholmasta osan ja päivästä jäi kiva fiilis. Voi kunpa meillä olisi veljeni kanssa useamminkin mahdollisuus viettää siskoveli-päivää. Takaisin laivaan mennessä veljeni nukahti samantien bussiin. Tulikohan hänelle kerralla liian iso annos Ruotsin historiaa vai mikä lie niin väsyttänyt (hih hih)?

Laivalle takaisin päästyämme lepäsimme hetken hytissä ennen kuin lähdimme syömään. Tällä kertaa suuntasimme Sushi-ravintolaan, jonka häränlihasalaatti oli syötävän hyvää. Annos oli lisäksi niin iso, että se täytti isommankin miehen vatsan. Suosittelen! Kävimme ostamassa tuliaisia ja hieman jotain itsellemmekin. Olin päättänyt, että en osta lapsille karkkia, ja löysinkin heille kivat pienet lelut sopuhintaan. Vilperille Legoja, Tyllerölle Frozen-palapelin ja Pallerolle Siljan kylpylaivan.

WP_20150817_16_46_15_Pro

Aamulla laiva saapui Helsingin satamaan jo kello 10 ja lähdimmekin ripeästi kävelemään kohti Kamppia. (Vinkkinä kaikille: Jos haluat laivasta ulos nopeasti, mene ulos laivan kannelle odottamaan. Siitä pääsee sujahtamaan ulos heti ramppien laiton jälkeen eikä tarvitse jonotella ruuhkassa laivan sisällä). Meillä oli kiva reissu takana, tätä on hyvä muistella myöhemminkin. Ei mitenkään suurenmoisen upea, mutta teki tehtävänsä. Sain rentoutua ja vain olla hetken. Bussissa kotimatkalla alkoi jo ikävä iskeä. Kuvittelin mielessäni kolme ikävöivää lasta juoksemassa äitiä vastaan, mutta todellisuudessa lapset istuivat autossa syömässä herneitä. No, ehkä he kuitenkin olivat äitiä kaivanneet vaikka tuliaiset kiinnostivat äitiä enemmän. Vilperi jopa kommentoi: ”Älä kiusaa, vaan anna ne tuliaiset jo!”, kun yritin heitä ensin halailla ja kysellä kuulumisia.