Miniloma ilman lapsia

Taisinkin jo kertoa teille, että lähdin veljeni kanssa pienelle lomalle kaksin. Viimeksi Tukholman keskusta jäi näkemättä kokonaan ja laivallakin mentiin vain lasten ehdoilla. Nyt lapset jäivät kotiin ja vietimme kaksi päivää aikuisten kesken.

WP_20150818_09_42_47_Pro

WP_20150816_16_57_17_Pro

WP_20150817_15_10_35_Pro

Lähdin matkaan innoissani, mutta silti ristiriitaisin tuntein. Pallero oli muutamaa päivää ennen matkaa kuumeessa ja nukkui todella levottomasti. Vaikkakin hän olisi hyvässä hoidossa isänsä kanssa, tuntui haikealta. Enhän muutenkaan osaa mennä mihinkään ilman lapsia! Melkeinpä aina vähintään yksi lapsi on mukanani, näin on ollut viimeiset viisi vuotta. Lähdin matkaan aurinkoisena sunnuntaina ihmetellen kovin miten linja-auto on tupaten täynnä keski-ikäisiä naisia. Selvisihän se tovin kuluttua, Sillanpään 50-vuotiskonserttiin he olivat menossa. Jokainen oli valitettavasti kaatanut päällensä pullollisen hajuvettä (kukin eri tuoksuista) ja linja-autossa lemusi niin, että päätäni alkoi särkeä.

Olimme muutamaa päivää aiemmin siivonneet autokatosta ja lapset olivat kaivaneet esiin pulkat ja stigat, joita he vetelivät pitkin nurmikkoa. Koti-ikävä iski jo menomatkalla, kun näin linja-auton ikkunasta eräässä pihassa pulkan keskellä pihaa.

Tapasin veljeni Kampissa, josta jatkoimme kävellen matkaa kohti Olympiasatamaa. Pian olimmekin jo laivalla ja (hauska) reissumme voisi alkaa. Tavoitteeksi otimme rentouden, nyt ei tarvitsisi miettiä kenenkään muun kuin omaa syömistä, nukkumista, vessassa käymistä eikä tarvisi koko ajan miettiä missä joku kulkee tai juoksee. Huomasimme reissussa, että samat ne on ongelmat muillakin lapsiperheillä kuin meillä. Lapset eivät syö, kiukuttelevat, juoksentelevat, karkailevat, väsähtävät ja kinuavat karkkia tax-freessa. Sitä ei vain kiinnitä muihin huomiota ollessaan omien lasten kanssa reissussa.

WP_20150816_20_01_01_Pro

WP_20150816_17_12_42_Pro

WP_20150817_20_12_07_Pro

Olimme varanneet Promenade-luokan hytin ja ikkunasta, joka avautui laivan keskikäytävälle, olikin kiva seurata ihmisvilinää. Juuri hyttimme alapuolella oli vaatekauppa ja pian huomasimme, että myynnissä olleita kevyitä toppatakkeja kävi tutkimassa puolet laivan matkustajista. Varsinainen myyntihitti, sanoisin! Erityisesti takit olivat japanilaisten/korealaisten suosiossa ja heillä niitä näytti olevan päälläkin melkein joka toisella. Todella kivaa ja harmitonta rentoutumista ihmisten seuraaminen. Ja jos olisimme lasten kanssa liikkeellä, tuskin itse edes mahtuisin lähellekään ikkunalautaa. Ikkunasta näki myös hyvin promenadella esiintyvät akrobatiataiteilijat.

Emme käyneet buffetissa syömässä, vaan tilasimme Mundo-ravintolassa pientä syötävää. Alle kolmessa minuutissa sain eteeni todella herkullisen kalakeittoannoksen, samaista annosta jonotin viime reissulla melkein tunnin saamatta sitä. Aivan mielettömän kermainen maku! Suosittelen ehdottomasti tilaamaan keittoa hampurilaisen tilalle, eikä 10,50 hintanakaan ole kallis. Ruoan jälkeen kierreltiin tax-freessä, ihan vain sen takia, että siellä sai rauhassa kierrellä ja katsella. Ei ollut pelkoa, että joutuisin lunastamaan sadan euron arvoisia rikkoutuneita shampanja- tai hajuvesipulloja itselleni (oikeasti en tiedä joutuisiko ne maksamaan todella, mutta ajatuskin siitä kauhistuttaa). Sai katsella karkkivalikoimaa tai leluja ilman vaatimuksia niiden ostosta. Outoa.

WP_20150816_18_01_15_Pro

WP_20150816_18_00_55_Pro

Istahdimme toviksi lasillisen ääreen suunnittelemaan seuraavaa päivää. Avasimme Tukholman kartat ja oppaat eteemme ja aloimme pohtia eri vaihtoehtoja. Alkuperäinen suunnitelma oli ottaa Siljan bussikuljetus keskustaan, käydä kävelemässä vanhassa kaupungissa ja poiketa Kuninkaanlinnassa. Vaihdoimme lennosta ainakin kymmenen kertaa suunnitelmaa, kunnes reilun tunnin päästä päädyimme alkuperäiseen suunnitelmaan. Seuraavaa Tukholman matkaa varten tosin on jo toisenlainen suunnitelma valmiina….

Laivan ohjelma oli vielä kesäajassa ja suunnattu suurimmaksi osaksi lapsiperheitä varten. Ei se meitä häirinnyt yhtään, vaan lähdimme innolla katsomaan muiden lastenmielisten joukkoon showta. Tilasin itselleni hienon alkoholittoman drinkin ja nautimme ohjelmasta. ”Journey to Africa”-show varmasti viihdytti lapsia, mutta itse petyin hieman ohjelmaan. Jos lapsille riittää, että 5-6 eläinhahmoa tanssii musiikin tahdissa 20 minuuttia, kiva. Mutta aikuisen näkökannasta show oli tylsä, saman toistoa. Paluumatkalla ”Underwater story” oli samanlainen, mutta hahmot olivat vedenalaisia. Aikuisille suunnattu ”Midnight show” oli ilmeisesti ollut hyvä. Itse lähdin jo hytille silloin, mutta veljeni oli seurannut showta jonkin aikaa.

WP_20150816_20_46_01_Pro

WP_20150816_21_46_04_Pro

WP_20150816_22_06_06_Pro

WP_20150816_22_09_23_Pro

Kiertelimme ja katselimme sitä menoa mitä lasten kanssa ei tule nähtyä, kuuntelimme karaokea, seurasimme Ruletin peluuta jne. Ja kävimme katselemassa kaunista auringonlaskua laivan kannella.

Aamulla heräilimme kauniiseen aurinkoiseen päivään. Lähdimme aamupalalle hyvin nukutun yön jälkeen (hih hih), jonka jälkeen laiva alkoikin saapua Tukholmaan. Rakastan laivan aamiaisissa sitä, että ruoka on monipuolista, terveellistäkin, eri ruokavalioihin löytyy valinnanvaraa ja kaiken kukkuraksi sen on valmistanut joku muu. Söin innoissani mahani täyteen ja kun vielä sai rauhassa hörppiä pari kupillista kahvia, hyvä päivä pääsi alkuun.

Seuraavassa postauksessa kerron päivästä Tukholmassa ja paluumatkasta.

(Kuvat on otettu kännykällä, joten laatu ei ole paras mahdollinen. Pahoittelut)

Mainokset

Yksi kommentti artikkeliin ”Miniloma ilman lapsia