Risteilyllä

Olimme jo aikoja sitten sopineet lasten enon kanssa, että lähtisimme kesällä koko porukka risteilylle. Kun meidän porukalla lähtee, ja kerrankin kun lähtee, päätimme varata Päivä Tukholmassa-risteilyn. Viime viikolla sitten pääsimme matkaan josta oli puhuttu kauan ja jota lapset innoissaan odottivat. Risteilystä oli kerrottu kaupan kassalla, sairaalan vessassa kuin leikkipuistoissakin. Kaikki varmasti tiesivät mihin olemme menossa. Olemme olleet lasten kanssa kerran aiemmin risteilyllä, mutta siitä on jo aikaa 2,5 vuotta. Joten jotain erityistä olisi lapsille tiedossa.

Eno tuli Serkun kanssa jo hyvissä ajoin meille, josta sitten lähdimme yhdessä kohti satamaa. Kommelluksitta emme kuitenkaan laivaan päässeet, vaikka täytyyhän joka matkalla nyt yksi asia mennä pieleen. Kaiken muun olin tarkastanut valmiiksi, mutta en sataman parkkipaikkoja. Jotenkin muistelin Tallinnan-laivojen parkkialuetta, kunnes tajusin että olemme lähdössä eri paikasta. No, voin kertoa Teille, että Silja Linen Olympiaterminaalissa ei ole pitkäaikaispysäköintiä. Me tiedämme sen nyt. Lähin maksullinen P-halli löytyy aivan vierestä, mutta sinne oli surkeat opasteet. Eikä meidän navigaattori löytänyt koko paikkaa. Olimme siis jo aika hiilenä autoissa, kun kahden auton kanssa pyörimme ympyrää. Löytyi se P-halli lopulta ja kuskitkin rauhoittuivat nopeasti.

Lapsia oli ohjeistettu moneen kertaan miten terminaalissa ja laivassa täytyy pysyä aikuisen tai rattaan vieressä, siellä kun on niin paljon ihmisiä. Vilperi totteli niin kuuliaisesti, että tarrasi jossain vaiheessa vääristä rattaista kiinni. Onneksi huomasin sen heti. Jokaiseen paikkaan ehditään kyllä mennä ja katsella sekä leikkiä rauhassa. Täytyy erikseen todeta, että koko matkan ajan, niin laivassa kuin maissa, jokainen lapsi käyttäytyi moitteettomasti! Kukaan ei eksynyt, riehunut eikä kiukustunut.

Kun hytti oli löydetty (sängyissä hypitty) ja kaikki ihmeellinen jo matkalla sinne ihmetelty, lähdimme katsomaan laivan kannelle kuinka lähdemme satamasta liikkeelle. Se vasta oli hienoa. Lapset olivat aidosti innostuneita laivan toiminnasta ja kannella seisottiin jokunen tovi. Käytiin läpi pelastusveneet, pelastusliivit ynnä muut. Vilperi olisi taatusti ollut kiinnostunut retkestä laivan komentosillalle, mutta sinne oli kuuden vuoden ikäraja. Ehkä sitten seuraavalla kerralla hän pääsee sinnekin.

WP_20150623_18_34_48_Pro

Silja Linellä on koko kesän erillinen lasten Summer center, joka on rakennettu kokoustiloihin. Tämä siis vielä tavallisen SiljaLandin lisäksi! Suuntasimme ensin sinne ja erityisesti minä vakuutuin. Tilassa oli hieman HopLopin tapainen kiipeilypaikka, rakentelunurkkaus, karuselli, piirustusnurkkaus, Muumitalo, leikkihevosratsastusta, pleikkanurkkaus, pomppulinna ja muutamia muitakin leikkimahdollisuuksia. Pienemmille oli autoja, joita pystyi liikuttamaan potkimalla maasta vauhtia. Näihin Pallero hurahti täysin! Hän istuutui autoon, paiskasi oven kiinni, ajoi metrin ja vaihtoi autoa. Tätä jatkui ja jatkui. Samalla hän pörisytti auton ääniä huulillaan. Tämä Summer center oli yksi syy miksi valitsimme Siljan Viking Linen sijaan. Meillä olisi neljä lasta jotka tarvitsevat tekemistä risteilyn ajaksi ja täällä he viihtyivät. Vanhemmat saivat silti levähtää, sillä tila oli tehty turvalliseksi ja isommat osasivat jo leikkiä omatoimisesti. Välillä joku kävi pyytämässä vessaan tai juomista.

Ilta meni nopeasti ja aloimme valmistautua nukkumaan menoon, sillä aamulla pitäisi nousta reippaana aamupalalle. Meillä olisi kiva päivä Tukholmassa edessä. Meillä oli kaksi vierekkäistä hyttiä ja lopulta kukaan ei varmaan nukkunut omassa hytissään. Lapset halusivat ehdottomasti enon hyttiin. Lopulta vain Pallero nukkui meidän kanssamme ja loput lapset enon kanssa.

Onneksi huomasin Summer Centerin seinässä mainoksen, joka mainosti perheaamiaista. Lapsiperheille järjestettiin samaisessa Summer Centerissä sama aamiainen kuin Buffetissa. Aikuiset saisivat syödä rauhassa, lapset leikkiä siinä vieressä ja ne muut laivan matkustajat eivät häiriintyisi lapsista. Loistava järjestely! Aamupalalle tulivat myös tervehtimään Pikku Myy ja Muumipeikko.

WP_20150624_08_16_38_Pro

Päivän vietimme Tukholmassa, josta kerron lisää omassa postauksessa. Päästyämme takaisin laivaan, oli taas aika suunnata lasten maailmaan. Olimme päättäneet, että lasten ehdoilla mennään tämä risteily, joten esimerkiksi siitä syystä itse pääsin vasta hetkeä ennen kotisatamaan saapumista käväisemään ajatuksen kanssa Tax-freessä. No, säästyipähän rahaa. Vuorotellen toki katsoimme lapsia, että toiset saivat hieman pyöriä laivalla ja käydä syömässä. Koska välillä vahdittavanani oli neljä lasta, valokuvat risteilyltä ovat samantyylisiä kaikki. Ja koska olimme melkein koko ajan vain leikkimässä. Parempi kuitenkin nämäkin kuin ei mitään!

Isommat lapset innostuivat enemmän tästä Summer Centeristä, mutta Pallero taas tykästyi pallomereen, joka sijaitsee Silja Landissa. Mitä enemmän palloja, sen parempi!

Illalla olisi ollut vielä laivan yökerhossa lapsille Muumidisco, mutta päätimme parhaaksi rauhoittua nukkumaan menoon. Lapsilla oli ollut hauska ja väsyttävä päivä, joten uni tulikin nopeasti. Tällä kertaa taas eri hyteissä ja sängyissä kuin edellisenä yönä.

Matka oli erittäin onnistunut! Lapset nauttivat eikä meillä aikuisillakaan niin stressaavaa ollut. Suosittelen ehdottomasti Silja Linea, näin kesällä varsinkin laivalla riittää puuhaa! Itse löysin kaksi miinusta risteilyn aikana. Hyttikortit ovat erittäin herkkiä kännykälle, joten pitäkää hyttikortit visuti kännykästä erillään. Itse sain käydä niitä useaan otteeseen vaihtamassa. Toisekseen, viljoja välttelevänä ihmisenä minulla oli vaikeuksia löytää laivalta itselleni syötävää. Buffettiinhan emme menneet. Sämpylöiden, pizzojen ja hampurilaisten välistä oli vaikea löytää ne salaatit! Tähän parannusta, niin matka saisi täyden kympin arvosanaksi!